Sociale veiligheid
Binnen diverse sportverenigingen heeft uitgewezen dat er momenten en gebeurtenissen zijn waarbij grensoverschrijdend gedrag niet kon worden voorkomen. Binnen AFC’34 willen wij dit graag voor zijn. Dat is dan ook één van de redenen waarom binnen AFC’34 twee vertrouwenscontactpersonen zijn aangesteld. Zij willen fungeren als een centraal aanspreekpunt om zo met elkaar te zorgen dat de wijze waarop we binnen de club met elkaar omgaan respectvol en veilig is.
Kim Kaptein
06 10 19 04 03
wj.kaptein@telfort.nl
Esther van der Zee
06 16 34 32 88
vanderzee.esther@gmail.com
Voorkomen is beter dan genezen
Bij de vertrouwenscontactpersonen kun je terecht met vragen die je niet gemakkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor alle leden , vrijwilligers en ouders.
Daarbij : snel melden , er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie , maakt dat deze niet verergert en dat herhaling zo voorkomen wordt.
Wanneer ga je naar een vertrouwenspersoon binnen AFC ’34?
- Als je vragen hebt over of te maken hebt met:
- Pesten en gepest worden
- Machtsmisbruik en verbale agressie
- Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort
- Grensoverschrijdend gedrag (machtsmisbruik, verbale agressie, ongewenste intimiteiten):
- De manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach of gedrag dat je als onprettig ervaart
- Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft
- De wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team
- Twijfels bij jezelf of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is (bijvoorbeeld wel of niet in de kleedkamer zijn als het team onder de douche staat)
- Iemand die je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag
- Het beschuldigd worden van eerder genoemd gedrag
- Of je vraag bij de vertrouwenscontactpersonen van AFC’34 op de juiste plaats is.
Wat doen de vertrouwenspersonen?
Zij luisteren naar je verhaal en helpen je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen. Informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Zij doen niets wat je niet weet.
De vertrouwenscontactpersonen kunnen je helpen bij het indienen van een klacht bij de vereniging, sportbond of politie. Maar gewoon even praten kan ook.
Zij geven voorlichting over ongewenst gedrag, zorgen voor adequate opvang van degene die klachten heeft over ongewenst gedrag, zoeken naar een informele oplossing en staan de melder/beschuldigde terzijde bij het indienen van een formele klacht.
Zij zijn bevoegd, met inachtneming van de nodige vertrouwelijkheid, melder, beschuldigde en/of andere betrokkenen aan te horen en informatie in te winnen voor zover dit voor de uitvoering van hun taken noodzakelijk is. Ze zijn bevoegd om voor de uitoefening van hun werkzaamheden advies in te winnen bij deskundigen.